Κουρκουμάς! Η χρυσή ρίζα!

Από την Αρετή Καφαντάρη,

BSc Marketing, MBA, Σύμβουλος Διατροφολόγος, Raw Food Chef, Juice Therapist

Θέλω πολύ καιρό να μοιραστώ μαζί σας αυτό το άρθρο για την θαυματουργή χρυσή ρίζα που ονομάζεται κουρκουμάς. Τα τελευταίο χρόνια γίνεται πολλή συζήτηση, με την κουρκουμίνη να έχει γίνει αντικείμενο ενός τεράστιου αριθμού επιστημονικών μελετών (2.600 μελέτες μόνο στα αγγλικά) και με την υπόσχεση ότι επηρεάζει την έκφραση σε περισσότερα από 700 γονίδια. Τι από αυτά όμως είναι αλήθεια τελικά, πόση ποσότητα πρέπει να τρώμε για να δούμε όλα αυτά τα θαυματουργά του αποτελέσματα και μαζί με ποιές τροφές πρέπει να τον τρώμε για να έχουμε την καλύτερη απορρόφησή του?

Η ιστορία του κουρκουμά

Ο κουρκουμάς, curcuma longa, κουρκούμη η μακρά ή κιτρινόριζα, είναι ένα ριζωματοειδές, ποώδες, πολυετές φυτό της οικογένειας των Ζιγγιβερίδων. Το βρίσκουμε κυρίως στη νότια Ασία, όπου απαιτεί θερμοκρασίες μεταξύ 20 και 30 °C και ένα σημαντικό ποσό ετήσιας βροχόπτωσης για να ευδοκιμήσει.

Ο κουρκουμάς έχει χρησιμοποιηθεί στην Ασία για χιλιάδες χρόνια και είναι ένα σημαντικό μέρος της ιατρικής Σίντα. Αρχικά, χρησιμοποιήθηκε ως χρωστική ουσία και εν συνεχεία, για τις θεραπευτικές του ιδιότητες. Η ιστορία του κουρκουμά καθορίστηκε από το γεγονός ότι νόθευαν κάποτε με αυτόν, το σαφράν (ένα από τα δύο πιο ακριβά μπαχαρικά στον κόσμο) και ότι οι θεραπευτικές του ιδιότητες το ανέδειξαν σε πολυφάρμακο. Στις Αγιουρβεδικές πρακτικές, η κουρκούμη έχει χρησιμοποιηθεί για τη θεραπεία μιας ποικιλίας εσωτερικών διαταραχών, όπως δυσπεψία, λοιμώξεις του λαιμού, κοινά κρυολογήματα ή παθήσεις του ήπατος, καθώς και τοπικά για τον καθαρισμό των πληγών ή την θεραπεία πληγών του δέρματος.

Η κουρκούμη θεωρείται ευοίωνη και ιερή στην Ινδία και έχει χρησιμοποιηθεί εδώ και χιλιετίες, σε διάφορες Ινδουιστικές τελετές. Παραμένει δημοφιλής στην Ινδία για τις γαμήλιες και τις θρησκευτικές τελετές.

Σε τι μας οφελεί ο κουρκουμάς;

Οι Άραβες έχουν πει ότι θεραπεύει τα πάντα εκτός από τον θάνατο.

Οι επιστήμονες απομόνωσαν τα δραστικά συστατικά του κουρκουμά, τα οποία ονόμασαν κουρκουμινοειδή, με κύριο συστατικό την κουρκουμίνη, η οποία αντιπροσωπεύει το 90% των κουρκουμινοειδών. Σε 100 γρ. κουρκουμά, υπάρχουν περίπου 3 γρ. κουρκουμίνης.

Οι δράσεις που έχουν μελετηθεί περισσότερο είναι:

αντικαρκινική
αντιφλεγμονώδη (δρα εναντίον της αρθρίτιδας και της παγκρεατίτιδας),
αντιοξειδωτική
μειώνει τους ρευματικούς πόνους και τους πόνους της περιόδου,
βοηθάει στην πέψη,
έχει αντιμικροβιακή δράση για τη θεραπεία πληγών, ελκών και εκζεμάτων
Και πόσο κουρκουμά πρέπει να τρώμε;

Σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου του Maryland χρειάζεται να καταναλώνουμε ανάλογα με την μορφή του κουρκουμά τις παρακάτω ποσότητες.

Φρέσκια ρίζα: 1,5 – 3 g ημερησίως

Αποξηραμένο σε σκόνη: 1 – 3 g ημερησίως

Σκόνη σε κάψουλες: 400 – 600 mg, 3 φορές ημερησίως

Βάμμα (1:2): 15 – 30 σταγόνες, 4 φορές ημερησίως
Πως θα αυξήσουμε την απορρόφηση του κουρκουμά που τρώμε;

Η κουρκουμίνη δεν αφομοιώνεται εύκολα από τον οργανισμό. Λέμε ότι δεν είναι πολύ βιοδιαθέσιμη.

Από τη φύση, η κουρκουμίνη απομακρύνεται πολύ γρήγορα από το σώμα. Αυτό περιορίζει την αποτελεσματικότητά της. Για να βοηθήσουμε επομένως την βιοδιαθεσιμότητα της μπορούμε να την:

Αναμίξουμε με μαύρο πιπέρι
Καταναλώσουμε με ευεργετικά λίπη, όπως το αβοκάντο, το ελαιόλαδο και λάδι καρύδας.
Φάμε με κερσετίνη, ένα φυτό φλαβονοειδές που αναστέλλει το ένζυμο που απενεργοποιεί κουρκουμίνη όπως κάππαρη, κόκκινο κρασί, κόκκινα σταφύλια, το πράσινο τσάι, βατόμουρα, μαύρα δαμάσκηνα, ωμό σπανάκι.
Το χρυσό γάλα – η συνταγή μας!

Υλικά:
1 φλιτζάνι ζεστό γάλα καρύδας ή αμυγδάλου

1 κ.σ. τριμμένο κουρκουμά (με το δέρμα)

1 κ.γ. κανέλα

1 κ.σ. τριμμένο τζίντζερ (και αυτό με το δέρμα)

1 πρέζα μαύρο πιπέρι

Πρέζα πιπέρι καγιέν

Εκτέλεση:
Ζεστάνετε ελαφρά το γάλα και έπειτα ανακατέψτε μέσα όλα τα υπόλοιπα συστατικά. Να είστε προσεκτικοί για να μην μαγειρέψετε τα άλλα συστατικά, ώστε να διατηρηθούν τα ένζυμα και τα άλλα εύθραυστα μικροθρεπτικών συστατικών.